Τι θα μπορούσε να συμβεί σε περίπτωση που ο ΣΥΡΙΖΑ είχε κατορθώσει να
πλασαριστεί στην πρώτη θέση σε κάποια μελλοντική εκλογική αναμέτρηση."
Η πριμοδότηση του πρώτου κόμματος με 50 επιπλέον έδρες ανεξαρτήτως ποσοστού ήταν σίγουρα η πρόβλεψη εκείνη του νέου εκλογικού νόμου που συζητήθηκε περισσότερο από οποιαδήποτε άλλη κατά την τελευταία εκλογική αναμέτρηση. Η ισχνή επικράτηση της Νέας Δημοκρατίας, που βρέθηκε να κερδίζει τις έδρες αυτές έχοντας μέσω του ποσοστού της εξασφαλίσει μόλις 58, η πλήρης ανατροπή του πολιτικού σκηνικού με την ενίσχυση δυνάμεων που είχαν στο παρελθόν κατ' επανάληψη θέσει θέμα εκλογικού νόμου και βέβαια το ενδεχόμενο μιας νέας προσφυγής στις κάλπες, έχουν ως αποτέλεσμα να «φουντώσει» η σχετική συζήτηση.
Το θέμα δείχνει να απασχολεί -κυρίως- την Κουμουνδούρου για έναν ακόμη λόγο. Τι θα μπορούσε να συμβεί σε περίπτωση που ο ΣΥΡΙΖΑ είχε κατορθώσει να πλασαριστεί στην πρώτη θέση σε κάποια μελλοντική εκλογική αναμέτρηση, με δεδομένο ότι το μπόνους βάσει του νόμου Παυλόπουλου ισχύει μόνο για αυτοτελή κόμματα.
Συγκεκριμένα, ο εκλογικός νόμος ξεκαθαρίζει πως το πριμ των 50 εδρών δεν λαμβάνει συνασπισμό κομμάτων. Προκειμένου δε να αποφευχθεί το ενδεχόμενο αντισυνταγματικότητας της ρύθμισης δίνεται μεν η ανάλογη δυνατότητα και στους συνασπισμούς, υπό την προϋπόθεση, όμως, ότι «ο μέσος όρος της δύναμης των κομμάτων που τον απαρτίζουν είναι μεγαλύτερος από τη δύναμη του αυτοτελούς κόμματος που συγκέντρωσε το μεγαλύτερο αριθμό έγκυρων ψηφοδελτίων».
Παράδειγμα
Πρακτικά αυτό σημαίνει ότι, αν για παράδειγμα, ένα αυτοτελές κόμμα λάμβανε ποσοστό γύρω στο 30%, ο συνασπισμός κομμάτων προκειμένου να πάρει εκείνος την πριμοδότηση θα έπρεπε να συγκεντρώσει ποσοστό της τάξης του 62%. Καθώς, όμως, θα μπορούσαν να υπάρξουν ενστάσεις στο μέλλον από συνασπισμούς κομμάτων που θα πετύχαιναν νίκη στις εκλογές, μία ακόμη ρύθμιση του εκλογικού νόμου ξεκαθαρίζει ότι ο Αρειος Πάγος θα είναι εκείνος που θα αποφασίζει για το αν οι συνασπισμοί των κομμάτων θα δικαιούνται ή όχι την πριμοδότηση.
Οπως αναφέρεται χαρακτηριστικά, «το Α' Τμήμα του Αρείου Πάγου, σε συμβούλιο, κατά την ανακήρυξη των εκλογικών συνδυασμών, αποφαίνεται, αμετακλήτως, για το χαρακτήρα κάθε κόμματος, ως αυτοτελούς ή ως συνασπισμού συνεργαζομένων κομμάτων». Οπως όλα δείχνουν, λοιπόν, βάσει του ισχύοντος εκλογικού νόμου ο ΣΥΡΙΖΑ δεν θα μπορούσε να διεκδικήσει τις έδρες αυτές, καθώς πρόκειται για συνασπισμό. Όπως, όμως, παρατηρούν συνταγματολόγοι το θέμα θα μπορούσε να διευθετηθεί μέσω δικαστικής απόφασης που θα έπρεπε να λάβει υπόψη την αρχή της ισοδυναμίας της ψήφου. Ενα χαρακτηριστικό παράδειγμα αναφέρει ο συνταγματολόγος Γ. Σωτηρέλης.
«Θα μπορούσε να παρατηρηθεί το εξής συνταγματικά παράλογο: να συνασπισθούν οι λεγόμενες 'αντιμνημονιακές' δυνάμεις και να λάβουν π.χ. το 55% των εδρών αλλά να μην δικαιούνται το δώρο των 50 εδρών, το οποίο θα το λάβει, βάσει του ισχύοντος εκλογικού νόμου, το πρώτο από τα δύο μεγάλα κόμματα, που ενδέχεται να λάβει μόνο τις μισές ψήφους», αναφέρει χαρακτηριστικά.
«Νόθευση»
Όπως λέει, όμως, «μια τέτοια διαμόρφωση του εκλογικού αποτελέσματος θα οδηγούσε σε προκλητική "νόθευση της λαϊκής ετυμηγορίας", αλλά και σε παραβίαση των αρχών της λαϊκής κυριαρχίας, της ισοδυναμίας της ψήφου και της ίσης μεταχείρισης των κομμάτων». Τo σκεπτικό αυτό, άλλωστε, είχαν δεχθεί και οι αποφάσεις 32-35/1995 του Ανώτατου Ειδικού Δικαστηρίου (ως Εκλογοδικείου).
Σε κάθε περίπτωση, πάντως, όπως εκτιμούν πολιτικοί αναλυτές, το θέμα ενόψει μιας νέας αναμέτρησης τον Ιούνιο είναι περισσότερο τεχνικό, αφού ο ΣΥΡΙΖΑ θα μπορούσε κατά την ανακήρυξη των συνδυασμών για τις εκλογές να εμφανισθεί ως αυτοτελές κόμμα και όχι ως Συνασπισμός. Στην περίπτωση αυτή λύνεται εν τοις πράγμασι το όποιο πρόβλημα για τη διεκδίκηση των 50 εδρών σε περίπτωση εκλογικής πρωτιάς.
Συνταγματικά παράλογο
«Θα μπορούσε να παρατηρηθεί το εξής συνταγματικά παράλογο: να συνασπισθούν οι λεγόμενες "αντιμνημονιακές" δυνάμεις και να λάβουν π.χ. το 55% των εδρών αλλά να μη δικαιούνται το δώρο των 50 εδρών, το οποίο θα το λάβει, βάσει του ισχύοντος εκλογικού νόμου, το πρώτο από τα δύο μεγάλα κόμματα, που ενδέχεται να λάβει μόνο τις μισές ψήφους».
imerisia.gr
Η πριμοδότηση του πρώτου κόμματος με 50 επιπλέον έδρες ανεξαρτήτως ποσοστού ήταν σίγουρα η πρόβλεψη εκείνη του νέου εκλογικού νόμου που συζητήθηκε περισσότερο από οποιαδήποτε άλλη κατά την τελευταία εκλογική αναμέτρηση. Η ισχνή επικράτηση της Νέας Δημοκρατίας, που βρέθηκε να κερδίζει τις έδρες αυτές έχοντας μέσω του ποσοστού της εξασφαλίσει μόλις 58, η πλήρης ανατροπή του πολιτικού σκηνικού με την ενίσχυση δυνάμεων που είχαν στο παρελθόν κατ' επανάληψη θέσει θέμα εκλογικού νόμου και βέβαια το ενδεχόμενο μιας νέας προσφυγής στις κάλπες, έχουν ως αποτέλεσμα να «φουντώσει» η σχετική συζήτηση.
Το θέμα δείχνει να απασχολεί -κυρίως- την Κουμουνδούρου για έναν ακόμη λόγο. Τι θα μπορούσε να συμβεί σε περίπτωση που ο ΣΥΡΙΖΑ είχε κατορθώσει να πλασαριστεί στην πρώτη θέση σε κάποια μελλοντική εκλογική αναμέτρηση, με δεδομένο ότι το μπόνους βάσει του νόμου Παυλόπουλου ισχύει μόνο για αυτοτελή κόμματα.
Συγκεκριμένα, ο εκλογικός νόμος ξεκαθαρίζει πως το πριμ των 50 εδρών δεν λαμβάνει συνασπισμό κομμάτων. Προκειμένου δε να αποφευχθεί το ενδεχόμενο αντισυνταγματικότητας της ρύθμισης δίνεται μεν η ανάλογη δυνατότητα και στους συνασπισμούς, υπό την προϋπόθεση, όμως, ότι «ο μέσος όρος της δύναμης των κομμάτων που τον απαρτίζουν είναι μεγαλύτερος από τη δύναμη του αυτοτελούς κόμματος που συγκέντρωσε το μεγαλύτερο αριθμό έγκυρων ψηφοδελτίων».
Παράδειγμα
Πρακτικά αυτό σημαίνει ότι, αν για παράδειγμα, ένα αυτοτελές κόμμα λάμβανε ποσοστό γύρω στο 30%, ο συνασπισμός κομμάτων προκειμένου να πάρει εκείνος την πριμοδότηση θα έπρεπε να συγκεντρώσει ποσοστό της τάξης του 62%. Καθώς, όμως, θα μπορούσαν να υπάρξουν ενστάσεις στο μέλλον από συνασπισμούς κομμάτων που θα πετύχαιναν νίκη στις εκλογές, μία ακόμη ρύθμιση του εκλογικού νόμου ξεκαθαρίζει ότι ο Αρειος Πάγος θα είναι εκείνος που θα αποφασίζει για το αν οι συνασπισμοί των κομμάτων θα δικαιούνται ή όχι την πριμοδότηση.
Οπως αναφέρεται χαρακτηριστικά, «το Α' Τμήμα του Αρείου Πάγου, σε συμβούλιο, κατά την ανακήρυξη των εκλογικών συνδυασμών, αποφαίνεται, αμετακλήτως, για το χαρακτήρα κάθε κόμματος, ως αυτοτελούς ή ως συνασπισμού συνεργαζομένων κομμάτων». Οπως όλα δείχνουν, λοιπόν, βάσει του ισχύοντος εκλογικού νόμου ο ΣΥΡΙΖΑ δεν θα μπορούσε να διεκδικήσει τις έδρες αυτές, καθώς πρόκειται για συνασπισμό. Όπως, όμως, παρατηρούν συνταγματολόγοι το θέμα θα μπορούσε να διευθετηθεί μέσω δικαστικής απόφασης που θα έπρεπε να λάβει υπόψη την αρχή της ισοδυναμίας της ψήφου. Ενα χαρακτηριστικό παράδειγμα αναφέρει ο συνταγματολόγος Γ. Σωτηρέλης.
«Θα μπορούσε να παρατηρηθεί το εξής συνταγματικά παράλογο: να συνασπισθούν οι λεγόμενες 'αντιμνημονιακές' δυνάμεις και να λάβουν π.χ. το 55% των εδρών αλλά να μην δικαιούνται το δώρο των 50 εδρών, το οποίο θα το λάβει, βάσει του ισχύοντος εκλογικού νόμου, το πρώτο από τα δύο μεγάλα κόμματα, που ενδέχεται να λάβει μόνο τις μισές ψήφους», αναφέρει χαρακτηριστικά.
«Νόθευση»
Όπως λέει, όμως, «μια τέτοια διαμόρφωση του εκλογικού αποτελέσματος θα οδηγούσε σε προκλητική "νόθευση της λαϊκής ετυμηγορίας", αλλά και σε παραβίαση των αρχών της λαϊκής κυριαρχίας, της ισοδυναμίας της ψήφου και της ίσης μεταχείρισης των κομμάτων». Τo σκεπτικό αυτό, άλλωστε, είχαν δεχθεί και οι αποφάσεις 32-35/1995 του Ανώτατου Ειδικού Δικαστηρίου (ως Εκλογοδικείου).
Σε κάθε περίπτωση, πάντως, όπως εκτιμούν πολιτικοί αναλυτές, το θέμα ενόψει μιας νέας αναμέτρησης τον Ιούνιο είναι περισσότερο τεχνικό, αφού ο ΣΥΡΙΖΑ θα μπορούσε κατά την ανακήρυξη των συνδυασμών για τις εκλογές να εμφανισθεί ως αυτοτελές κόμμα και όχι ως Συνασπισμός. Στην περίπτωση αυτή λύνεται εν τοις πράγμασι το όποιο πρόβλημα για τη διεκδίκηση των 50 εδρών σε περίπτωση εκλογικής πρωτιάς.
Συνταγματικά παράλογο
«Θα μπορούσε να παρατηρηθεί το εξής συνταγματικά παράλογο: να συνασπισθούν οι λεγόμενες "αντιμνημονιακές" δυνάμεις και να λάβουν π.χ. το 55% των εδρών αλλά να μη δικαιούνται το δώρο των 50 εδρών, το οποίο θα το λάβει, βάσει του ισχύοντος εκλογικού νόμου, το πρώτο από τα δύο μεγάλα κόμματα, που ενδέχεται να λάβει μόνο τις μισές ψήφους».
imerisia.gr
1 σχόλια:
β. Το Α' Τμήμα του Αρείου Πάγου, σε συμβούλιο, κατά την ανακήρυξη των εκλογικών συνδυασμών, αποφαίνεται, αμετακλήτως, για το χαρακτήρα κάθε Κόμματος, ως αυτοτελούς ή ως συνασπισμού συνεργαζόμενων Κομμάτων. Η κρίση του διαμορφώνεται, χωρίς δικονομικούς περιορισμούς, από τα υπάρχοντα στοιχεία, τα οποία μπορούν να συμπληρωθούν με υπόμνημα των Κομμάτων και των υποψηφίων.»
Από την δεύτερη πρόταση της παραγράφου 2β του Άρθρου 1 του νόμου 3636/2008 φένεται ξεκάθαρα πως είναι στο χέρι του κόμματος το αν θα χαρακτηριστεί συνασπισμός κομμάτων ή αυτοτελές!
Ο ΣΥΡΙΖΑ μπορεί στην επόμενη εκλογική αναμέτρηση να υποβάλλει υπόμνημα στο Ά Τμήμα του Αρείου Πάγου και να δηλώνει την συμμετοχή του στις νέες εκλογές ως αυτοτελές κόμμα και να πάρει το πριμ των 50 εδρών σε περίπτωση που έρθει πρώτος.
Δημοσίευση σχολίου