28 Νοεμβρίου 2012

Το εκπαιδευτικό θαύμα του σύγχρονου κόσμου

0 σχόλια

Το εκπαιδευτικό θαύμα του σύγχρονου κόσμου

Μιλώντας για... βορειοευρωπαϊκό μοντέλο. Ναι, υπάρχει ένα που πράγματι είναι θαυματουργό! Αν μιλάμε για το περίφημο σουηδικό μοντέλο οικονομίας που θελήσαμε να εισάγουμε προ κρίσης; Όχι βέβαια!
Μιλάμε για το εκπαιδευτικό θαύμα του σύγχρονου κόσμου, το καλύτερο αλλά και πλέον ανορθόδοξο εκπαιδευτικό σύστημα: αυτό της Φινλανδίας. Σύμφωνα με την παγκόσμια κατάταξη του ιδρύματος Economist Intelligence Unit for Pearson, η σκανδιναβική χώρα έχει το καλύτερο εκπαιδευτικό σύστημα στον κόσμο. Τα κριτήρια αξιολόγσης περιλαμβάνουν πολλαπλούς διαφορετικούς παράγοντες όπως: τις επιδόσεις σε τεστ αλλά και τα ποσοστά απόφοιτων.
Βεβαίως, δεν είναι θέμα τύχης! Η Φινλανδία εισήγαγε ένα μείζον πρόγραμμα μεταρρυθμίσεων του συστήματος εκπαίδευσης 40 χρόνια πριν κι έκτοτε τις τηρεί και τις εφαρμόζει με ευλάβεια.
Πώς τα κατάφεραν λοιπόν; Είναι απλό, έχουν ένα σύστημα το οποίο είναι τελείως “ανορθόδοξο” σε σχέση με αυτό των άλλων χωρών: το σύστημα τους δεν στηρίζεται στην αξιολόγηση των μαθητών, όπως συμβαίνει στο σύνολο σχεδόν των χωρών του δυτικού κόσμου.
Φινλανδία: Το “παράδοξο” εκπαιδευτικό θαύμα
  • Τα παιδιά στην Φινλανδία δεν ξεκινούν το σχολείο αν δεν έχουν κλείσει τα 7 τους χρόνια.

  • Δεν έχουν σχεδόν ποτέ εξετάσεις αλλά και διάβασμα για το σπίτι μέχρι την ηλικία των 12-13 ετών.
  • Δεν παίρνουν κανένα βαθμό τα 6 πρώτα χρόνια της εκπαίδευσης τους (δηλαδή σε όλο το δημοτικό).
  • Υπάρχει μόνο μια υποχρεωτική εξέταση- αξιολόγηση στην οποία υποβάλλονται οι Φινλανδοί μαθητές στα 16 τους χρόνια.

  • Όλα τα παιδιά, ανεξαρτήτως μαθησιακών και νοητικών διαταραχών διδάσκονται στις ίδιες τάξεις.
  • Η Φινλανδία ξοδεύει 30% λιγότερα κονδύλια για κάθε μαθητή από ότι οι ΗΠΑ.
  • Και αυτό παρ' ότι το εκπαιδευτικό σύστημα χρηματοδοτείται κατά 100% από το κράτος και μόνο.
  • Περίπου 1 στους 3 μαθητές λαμβάνει ενισχυτική διδασκαλία τα πρώτα 9 χρόνια του σχολείου.
  • Το 66% των μαθητών περνά στην ανώτατη εκπαίδευση. Είναι το υψηλότερο ποσοστό στην Ευρώπη.
  • Η ψαλίδα μεταξύ “καλών” και “κακών” μαθητών είναι η μικρότερη στην Ευρώπη.
  • Στα θετικά μαθήματα, κάθε τάξη έχει μόλις 16 μαθητές προκειμένου να μπορούν να γίνονται επιστημονικά πειράματα και πρακτικές εφαρμογές.

  • 93% των Φινλανδών τελειώνουν το Λύκειο.
  • Τα παιδιά του νηπιαγωγείου έχουν υποχρεωτικά 75 λεπτά διαλείμματος κάθε μέρα. Στις ΗΠΑ, ο αντίστοιχος χρόνος είναι 27 λεπτά.

  • Οι δάσκαλοι διδάσκουν μόνο 4 ώρες κάθε μέρα. Ενώ έχουν υποχρεωτικά 2 ώρες “επαγγελματικής βελτίωσης” κάθε βδομάδα.
  • Όλοι οι δάσκαλοι, όλων των βαθμίδων έχουν υποχρεωτικά μεταπτυχιακό τίτλο σπουδών, ο οποίος, βέβαια, επιχορηγείται από το κράτος.
  • Το πρόγραμμα διδακτέας ύλης δεν είναι δεσμευτικό, είναι απλά προτεινόμενοι άξονες.
  • Δάσκαλοι μπορούν να γίνουν μόνο όσοι είναι μεταξύ του 10% των αριστούχων αποφοίτων.

  • Η μέση αμοιβή ενός νεοεισερχόμενου δασκάλου είναι περί τα 22.500 ευρώ το χρόνο. Δάσκαλος με 15 χρόνια πείρας όμως αμείβεται με το 102% του μέσου μισθού όλων των υπόλοιπων επαγγελματικών ειδικοτήτων που απαιτούν πανεπιστημιακή εκπαίδευση.
  • Σε μια διεθνή μέτρηση που έγινε σε μαθητές από όλο τον κόσμο το 2001, οι Φινλανδοί μαθητές ήταν στην πρώτη θέση ή στην πρώτη τριάδα των θέσεων στα εξής αντικείμενα: ανάγνωση, ορθογραφία, φυσικές επιστήμες, μαθηματικά.
Πώς είπατε; Βορειοευρωπαϊκό μοντέλο;

0 σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου