22 Μαρτίου 2014

Μπουτάρης-Διαμαντοπούλου ενεργοποιούνται ώστε να γίνει η Θεσσαλονίκη ένα Διεθνές Κέντρο Εκπαίδευσης

0 σχόλια
diamantopoulou_mpoutaris.jpg

Χθες, είχα την τύχη να παραβρεθώ σε ημερίδα που διοργάνωσε ο Δήμαρχος Θεσσαλονίκης κ. Γιάννης Μπουτάρης, το Βρετανικό Συμβούλιο και το Δίκτυο Ναυαρίνο με θέμα «Η Θεσσαλονίκη-Διεθνές Κέντρο Εκπαίδευσης». Στο πάνελ συμμετείχαν οι Γιάννης Μπουτάρης, Άννα Διαμανταπούλου, Γιάννης Μυλόπουλος, Δημήτρης Καιρίδης κ.α...
Σκοπός της ημερίδας ήταν να διαμορφωθεί μια σαφής εικόνα των δυνατοτήτων της Θεσσαλονίκης ως διεθνές κέντρο εκπαίδευσης καθώς και μια συναντίληψη για τις απαραίτητες ενέργειες, σε θεσμικό και διοικητικό επίπεδο, ούτως ώστε να αυξηθεί, μεσο-μακροπρόθεσμα, ο αριθμός των αλλοδαπών φοιτητών στη Θεσσαλονίκη. Μια τέτοια αύξηση θα ήταν σημαντική τόσο για τη διεθνοποίηση της εκπαιδευτικής εμπειρίας όλων των φοιτητών της πόλης όσο και για την οικονομία της Θεσσαλονίκης και τη συνολικότερη ικανότητα της να συνδιαλέγεται και να συνεργάζεται διεθνώς. Η διεθνοποίηση των υπηρεσιών όπως η εκπαίδευση συμβάλει στη μετάβαση της χώρας μας σε ένα νέο οικονομικό μοντέλο, το οποίο βασίζεται στην προσφορά προϊόντων και υπηρεσιών για τις οποίες υπάρχει διεθνής ζήτηση. Αποτελεί λοιπόν προτεραιότητα να τεθούν οι κατάλληλες εκείνες βάσεις ούτως ώστε η Θεσσαλονίκη να καταστεί ένα Διεθνές Κέντρο Εκπαίδευσης.

Ο πρύτανης του ΑΠΘ Γιάννης Μυλόπουλος ήταν αρνητικός στο όλο  εγχείρημα, συνδέοντας τα δίδακτρα με την κρίση και χρησιμοποίησε τη γνωστή τακτική του ''δεν είναι της ώρας''. Επί αυτού δέχθηκε σκληρή κριτική από το πάνελ και μάλιστα η συζήτηση ελαφρώς απέκλινε του θέματος. Ο πρύτανης ρωτήθηκε από τον συντονιστή κο Καιρίδη αν το πανεπιστήμιο που διοικεί είναι πόλος έλξης για φοιτητές από το εξωτερικό και τονίσθηκε ότι τα νούμερα που επικαλείται [5.800 φοιτητές] περιλαμβάνουν προγράμματα erasmus και Κυπρίους ενώ οι πραγματικοί φοιτητές εξωτερικού είναι λιγότεροι από 500!  Προφανώς ο κος Καιρίδης μίλησε με τη φωνή της λογικής επί της διεθνοποίησης και των αναγκών, όμως η στείρα και παλαιωμένη άποψη του Μυλόπουλου τον εκνεύρισε υπέρ το δέον και η σύγκρουση στο πάνελ έδιδε μία κακή εικόνα.

Παίρνοντας το λόγο η Διαμαντοπούλου, επανέφερε τη συζήτηση εντός θέματος και με ευκρινή, δομημένο λόγο παρέθεσε μία ολοκληρωμένη πρόταση για να μεταμορφωθεί η Θεσνικη σε διεθνές κέντρο εκπαίδευσης. Η πρώην υπουργός παιδείας χώρισε το σχέδιο σε όραμα και σε άμεσα υλοποιήσιμες προτάσεις, δηλαδή στη μεγάλη και μικρή εικόνα επί της στρατηγικής. Ως προς τη μεγάλη εικόνα, η Διαμαντοπούλου εξήγησε ότι η διεθνοποίηση με την εσωστρέφεια είναι δύο αντίθετα πράγματα και δε νοείται διεθνοποίηση χωρίς εξωστρεφή προσανατολισμό. Σε αυτό το σημείο επισήμανε τη συμβολή του κου Μπουτάρη να αποκτήσει η Θεσνικη χαρακτηριστικά εξωστρέφειας. Ακόμη, τόνισε  ότι η μεγάλη εικόνα απαιτεί ένα νέο θεσμικό πλαίσιο και αναφέρθηκε στο σημερινό σύνταγμα που καταδυναστεύει τα πανεπιστήμια, επισημαίνοντας ότι τα άρθρα του συντάγματος για τα πανεπιστήμια ψηφίσθηκαν επί χούντας!

Η Διαμαντοπούλου, συνδέοντας τη μεγάλη με τη μικρή εικόνα, εξήγησε πως το τρίπτυχο εξωστρέφεια-διεθνείς συνεργασίες-συνέργειες που αφορά στις σχέσεις των δικών μας πανεπιστημίων με αυτά του εξωτερικού αποτελεί το μπούσουλα επί του οποίου θα πρέπει να σχεδιαστεί το μέλλον των δικών μας πανεπιστημίων. Επίσης, υποστήριξε αλλαγή του αναχρονιστικού άρθρου 16 ώστε να υπάρξει η δυνατότητα προσέλευσης μη κερδοσκοπικών ιδρυμάτων, με βελτίωση του ανταγωνισμού, εντός ενός ισχυρού και σαφούς ρυθμιστικού πλαισίου. Ακόμη, επισήμανε τον υποβαθμισμένο τρόπο λειτουργίας των κολλεγίων και ανέφερε πως η ίδια έδωσε τις άδειες στα κολλέγια και μάλιστα από τους 42 φακέλους οι 30 ήταν απαράδεκτοι -μόνο 7 ήταν αυτοί που δικαιούντο άδειες καθότι είχαν τις προϋποθέσεις.

Η πρώην υπουργός παιδείας εξήγησε ότι υπάρχουν δύο δρόμοι που μπορούμε να ακολουθήσουμε. Ο πρώτος αφορά το μοντέλο της Κύπρου που ναι μεν φέρνει φοιτητές μα λειτουργεί με προχειρότητα, χωρίς σχεδιασμό και έμφαση στην ποιότητα της εκπαίδευσης, αντλώντας φοιτητές κυρίως από συγκεκριμένες δεξαμενές (όπως η Ρωσία). Αυτό που η ίδια προτείνει είναι ένα δεκαετές σχέδιο, από πανεπιστήμια που θα προχωρήσουν σε οργανισμούς και θα θέσουν στόχους. Η στόχευση θα πρέπει να αφορά σε λίγα μεταπτυχιακά, λαμβάνοντας υπόψη τις ιδιαιτερότητες της πόλης και τα οποία θα προσπαθήσουμε να τα κάνουμε πρώτα στον κόσμο. Επί παραδείγματι οι βυζαντινές ή αρχαιολογικές σπουδές είναι ένα πεδίο δράσης στο οποίο μπορεί η Θεσνικη να επενδύσει. Επί των βημάτων είναι απαραίτητη η ευελιξία και εκ των ων ουκ άνευ η αξιολόγηση. Να δούμε επιτέλους τι ζητούν οι φοιτητές, τη σύνδεση με την αγορά εργασίας, τον μέσο όρο  που κάνει ένας φοιτητής να πάρει πτυχίο. Εδώ αναφέρθηκε χαρακτηριστικά η αύξηση του μ.ο. από τους 100 χιλιάδες αιώνιους φοιτητές, κάτι που αποτελεί τροχοπέδη της πανεπιστημιακής βιτρίνας.

Η Άννα Διαμαντοπούλου έκλεισε τη συζήτηση με ένα παράδειγμα από μία συζήτηση που έγινε με πανεπιστήμιο των Αθηνών να προχωρήσει σε μεταπτυχιακές θεματικές υψηλής ποιότητας επί της πλατωνικής φιλοσοφίας. Κατά τη διάρκεια ανακάλυψαν ότι αυτό το σκέφτηκαν πρώτοι στο Βλαδιβοστόκ (!) και μάλιστα «χρησιμοποίησαν» τον Πλάτωνα και την ιστορία μας, έχοντας ως κύρια δεξαμενή φοιτητές από την Κίνα!  Η Διαμαντοπούλου τελείωσε την ομιλία της λέγοντα ότι πιστεύει βαθιά στις πολλές δυνάμεις που έχει και πρέπει να απελευθερώσει η Θεσσαλονίκη και χαρακτήρισε ως μεγάλο πλεονέκτημα για την επιτυχία του εγχειρήματος την παρουσία του Γιάννη Μπουτάρη στο τιμόνι του δήμου της Θεσνικης. 

Ο Μπουτάρης πήρε το λόγο και ευχαρίστησε τους ομιλητές για τη συνεισφορά τους ώστε να μπουν οι βάσεις για τη Θεσνικη και να μετεξελιχθεί σε διεθνές κέντρο εκπαίδευσης. Ο δήμαρχος Θεσνικης ανάφερε ότι δεν κατανοεί το λόγο που ποινικοποιείται η ιδιωτική πρωτοβουλία, σχεδόν ως μεταπολεμικό κατάλοιπο, έφερε τα παραδείγματα των δύο εκ των τριών παιδιών του που σπούδασαν στην Αμερική, και μάλιστα το ένα σε μία πόλη μικρότερη των 50 χιλιάδων και πως οι πόλεις πρέπει να αξιοποιούν τις ευκαιρίες της εκπαίδευσης και για λόγους μπραντ αλλά και για οικονομικούς λόγους. Ο Μπουτάρης επισήμανε την αναγκαιότητα να υπάρξει οικονομική και διοικητική αυτονομία στα πανεπιστήμια (βλ δήμοι). Τέλος, ζήτησε τη στήριξη όλων εντός της κατάμεστης με κόσμο αιθούσης του Δ.Σ. για να προχωρήσει η Θεσσαλονίκη όχι ένα αλλά πολλά βήματα προς τα εμπρός.

Από μας, καλή επιτυχία στο δήμο Θεσνικης, στο συγκεκριμένο αλλά και σε κάθε παρόμοιο εγχείρημα.

0 σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου